Webshop

  • De Generaal is een stripserie die als een rode draad door de carrière van Peter de Smet loopt. Zijn carrière als striptekenaar startte met deze strip en uiteindelijk zal De Generaal ook het laatste zijn wat hij daadwerkelijk tekent en publiceert. Het was zijn meest populaire serie, die door de lange looptijd een duidelijk beeld geeft van de ontwikkeling van zijn tekenstijl. Dit wordt in deze integrale serie extra benadrukt doordat de verhalen in chronologische volgorde zijn opgenomen. Abonneer je op de gehele reeks (8 delen / 2 per jaar) en krijg bij elke uitgave een unieke prent cadeau! – Klik hier  
  • De Generaal is een stripserie die als een rode draad door de carrière van Peter de Smet loopt. Zijn carrière als striptekenaar startte met deze strip en uiteindelijk zal De Generaal ook het laatste zijn wat hij daadwerkelijk tekent en publiceert. Het was zijn meest populaire serie, die door de lange looptijd een duidelijk beeld geeft van de ontwikkeling van zijn tekenstijl. Dit wordt in deze integrale serie extra benadrukt doordat de verhalen in chronologische volgorde zijn opgenomen.  
  • “Volgens kenners maakt hij de beste strip van Nederland. Wekelijks kijken duizenden liefhebbers uit naar de nieuwe Eppo, in de hoop dat in dit blad weer een aflevering van De Generaal zal staan”, aldus De Blauwe Krant (voorjaar 1979), een informatieve brochure voor leerlingen uit de eindexamenklassen van het voortgezet onderwijs, uitgegeven door het toenmalige Postgiro/RPS. In De Generaal gaat Integraal Deel 4: verhalen van De Generaal van 1977 tot halverwege 1979. Een eerste kennismaking met een vervolgverhaal van De Generaal (De erfenis van oom Jules), een korte introductie op de vele nieuwe stripverhalen die Peter de Smet tussen 1975 en 1978 publiceerde of wilde gaan publiceren en wat minder bekend reclamewerk van zijn hand. “Knap hoe Peter de Smet keer op keer weer iets nieuws wist te bedenken. Zelfs een keertje met mijn persoon in de hoofdrol, in De Komiek, waarin ‘hem door het behang laten gaan van het lachen’ het wapen was om de maarschalk te verschalken, maar helaas.” – André van Duin.
  • “Er zijn weinig komische strips die aantrekkelijker zijn omwille van de onderliggende filosofie dan door de gags zelf. Peter de Smets verbale kracht schuilt hem niet zozeer in de komische situaties. Het is veeleer het doorprikken van de ambities van het burgermannetje dat zich ondanks zijn hogere streefdoelen veilig nestelt in zijn vertrouwde omgeving die De Generaal tot een unieke en spiegelgladde strip maken. Want wat is er komischer dan de medemens te zien uitschuiven tijdens al zijn goedbedoelde pogingen?” Aldus weekblad Kuifje (nummer 7, 1987). Behalve de veelal bekende uitschuivers van De Generaal van eind 1979 tot begin 1983 is in dit vijfde deel ook de speciale aflevering van De Generaal te vinden die Peter de Smet tekende voor het blad POEP (april/mei 1981), een blad speciaal gemaakt ter gelegenheid van het afscheid van Frits van der Heide van Uitgeverij Oberon. Vrij onbekend zijn de superkorte afleveringen van De Generaal die Peter de Smet maakte voor het blad Spreek’Buis, een tweewekelijks tijdschrift voor omroepmedewerkers. Deze afleveringen zijn verschenen in 1982, vanaf half januari tot begin juni. Met een voorwoord van Bruno Bruins, oud-minister voor Medische Zorg en Sport  
  • “Humor is De Smets geheime wapen, maar daarnaast ook een uiterst creatieve geest, aangezien alle afleveringen van De Generaal sinds zijn ontstaan in 1971 zijn opgezet volgens exact hetzelfde stramien. En met succes, want hij weet zijn lezers nog steeds te boeien, evenals de uitgevers van stripbladen en stripboeken, die in een rij staan te wachten om zijn werk te mogen publiceren.” (Uit Bulkboek nr 27, 1986) “In datzelfde stramien ontstaan wel langzamerhand nieuwe figuren die soms een belangrijke rol gaan spelen in de Generaal-verhalen. Zo ook het eendje. Peter: “Het eendje is een soort van onderstreping van het ridicule. Dat eendje zit hardnekkig op zijn pet. Iemand die rondloopt met een eend op zijn hoofd neem je per definitie niet serieus. Stel dat Lubbers komt vertellen dat de stakingen moeten worden gebroken met een eend op zijn hoofd.” (Citaat uit een interview van Edwin Croonenberg en Jan Both met Peter de Smet in verband met hun tentamenscriptie uit 1983 over De Generaal-album 7).
  • VERSCHIJNT 28 MAART 2022 "Een aantal regelmatig terugkerende gasten zorgt ervoor dat de Generaal van de ene zwakzinnige situatie in een andere terecht komt. De meest voorkomende en meest ongelukkige bijrol speler is agent Dreutel, die sinds jaar en dag vergeefs snakt naar de roodkoperen fluit van verdienste. Constant wordt zijn motorfiets verpletterd en moet hij zelf verkreukeld het ziekenhuis en een nieuwe kleermaker visiteren. Bij mij kan hij geen kwaad doen. Door hem spreek ik angstaanjagende motoragenten met een glimlach op mijn lippen toe, ook al ben ik net door het rode licht gereden. Een andere prachtige bijrol is weggelegd voor de Dolly Parton van de strip, de goedgevormde Truus (“hihi, malle jongen”). Verre van slim, door iedereen gemanipuleerd, seksobject, maar dankzij de Bond van Verontruste Huismoeders en elkaar in de weg lopende mannen gebeurt haar nooit iets." - Algemeen Dagblad, 1985, Kees de Bree
  • GENOMINEERD BESTE INTEGRALE 2023! Deel 8 is het laatste deel van de reeks 'De Generaal gaat Integraal'. "Het is super tof om Peters werk nu bij elkaar te zien. Ik stond versteld van de hoeveelheid reclamewerk die hij heeft gemaakt. De acht delen staan er nu en vormen samen een blijvende herinnering voor ons en voor mijn kinderen." - Josje de Smet In Pep nummer 29 van 1971 verscheen de eerste blunder van de fanatieke militair die ten koste van vrijwel alles De Macht wil veroveren. En De Generaal werd een blijvertje. Want ondanks een driemalige wissel van tijdschrift blundert hij nog steeds voort op het steile pad naar De Macht en De Roem. Wel ouder maar nauwelijks wijzer geworden, niet wezenlijk gefrustreerd door meer dan honderd mislukkingen, nog steeds min of meer terzijde gestaan door de creatieve Professor en de immer onwillige Soldaat en nog altijd tegengewerkt door de in fanatisme aan hem gewaagde motoragent Dreutel, kan De Generaal nog altijd in opperste extase geraken als hij opnieuw een sprankje hoop ontwaart op het ditmaal toch echt bemachtigen van De Macht. Die hoop doet hem dan opnieuw richting Fort daveren, waarbij hij onderweg allerhande schade toebrengt aan willekeurige passanten. En aan Dreutel natuurlijk. Maar het blijft ijdele hoop. Daar ziet zijn geestelijk vader nauwlettend op toe. Want een Generaal zonder Macht is leuk. Een Generaal met macht niet. Uit ‘15 jaar De Generaal’, Rob van Eijk
  • De koning van Gallica heeft de hulp nodig van koning Duncan en zijn Grijze Jagers. Zijn zoon, de prins, is vermist. Hij is gegijzeld door een kwaadaardige baron. Will en zijn leerling Maddie moeten proberen hem op te sporen en te bevrijden. Ze doen zich voor als jongleurs. Zo hopen ze de baron ervan te overtuigen hen zijn burcht binnen te laten. Maar al snel komen Will en Maddie erachter dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt… Is de koning van Gallica zelf wel te vertrouwens? En wie is toch die mysterieuze figuur die hen lijkt te volgen? John Flanagan is de auteur achter de mateloos populaire fantasy-serie ‘De Grijze Jager’. ‘De vermiste prins’, het 15e deel, is al net zo spannend en meeslepend als de rest van de reeks.
  • De avonturen van Kapitein Rob, deel 74

    ISBN 9789493234239, hardcover Verschijnt 31 maart 2022  
  • Thé Tjong-Khing is naast striptekenaar en illustrator een groot filmliefhebber en -kenner. Die liefde voor film en de mogelijkheid tot het bedenken van verschillende plots brachten hem op het idee om vier (strip)tekenaars te vragen voor de “verstripping” van De man die geen saxofoon mocht spelen, een donker verhaal geschreven door Lilian Blom. Ook is hij er zelf mee aan de slag gegaan. Het resultaat is buitengewoon verrassend.
  • Rotterdam, mei 1940. De stad is een militaire bijenkorf, bevolkt door legeronderdelen die vaak niet van elkaars bestaan op de hoogte zijn. In de binnenstad, waar prostituees en illegale speelholen de sfeer bepalen, wordt een halfdronken taxichauffeur laf neergestoken. In zijn taxi vindt men een tas vol defensiegeheimen. Als zijn zoon, Maalbeek junior, op jacht gaat naar de moordenaar van zijn vader wordt hij al snel geconfronteerd met nog meer geweld. Jacques Post (1951) is schrijver, stripscenarist en ex-uitgever. Post schreef onder andere de thrillers Killroy (genomineerd voor de Gouden Strop 1992) en De Meimoorden (1984), waar deze verstripping deels op is gebaseerd. Eric Heuvel (1960) won in 2012 de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre en ontving in 2018 de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Voor zijn educatieve strip De ontdekking, over WOII, werd hij in de VS genomineerd voor een Will Eisner Award. Heuvel is bekend van onder andere de avonturenstrips January Jones en Bud Broadway. WINNAAR 'ALBUM VAN HET JAAR 2019'
  • Rotterdam, mei 1940. De stad is een militaire bijenkorf, bevolkt door legeronderdelen die vaak niet van elkaars bestaan op de hoogte zijn. In de binnenstad, waar prostituees en illegale speelholen de sfeer bepalen, wordt een halfdronken taxichauffeur laf neergestoken. In zijn taxi vindt men een tas vol defensiegeheimen. Als zijn zoon, Maalbeek junior, op jacht gaat naar de moordenaar van zijn vader wordt hij al snel geconfronteerd met nog meer geweld. Jacques Post (1951) is schrijver, stripscenarist en ex-uitgever. Post schreef onder andere de thrillers Killroy (genomineerd voor de Gouden Strop 1992) en De Meimoorden (1984), waar deze verstripping deels op is gebaseerd. Eric Heuvel (1960) won in 2012 de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre en ontving in 2018 de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Voor zijn educatieve strip De ontdekking, over WOII, werd hij in de VS genomineerd voor een Will Eisner Award. Heuvel is bekend van onder andere de avonturenstrips January Jones en Bud Broadway. Ook te bestellen als hardcover - klik hier! WINNAAR 'ALBUM VAN HET JAAR 2019'

Titel

Ga naar de bovenkant